Reakce na "pastýřský" list
Bratře Dominiku Duko,
také já Hugo a moje žena Fanča patříme k těm, kteří se i veřejně podivovali nad tím, že jsi nepromluvil třeba k půlstoletí od okupace sovětskou armádou. Nepředpokládám ale samozřejmě, že bys četl naši tehdejší výtku a připojenou modlitbu za národ.
Když jsi však naopak promluvil, aby ses zastal pana Piťhy, tak to nám teda docela spadla čelist. Takže tvůj text ke stému výročí republiky jsme s Fančou, přiznávám, už rovnou začali číst s jistou obavou.
Co řekla Fanča, to tu neuvádím, páč normálně fakt sprostě nemluví. Ale svůj názor si nedokážu - po důkladném odstranění mých obvyklých vulgarit z textu (přece jen jsi nejvýše postavený církevní mocnář v ČR) - nechat jen tak pro sebe.
Kdo ti tohle, prosím tě, napsal? To sis to nemohl aspoň přečíst, než jsi to podepsal? Co je to za blábol? To si vážně myslíš, že TOHLE od tebe my, věřící v naší krásné vlasti, očekáváme a v této době potřebujeme?
Sáhodlouhé dějepisné vyprávění, které ti očividně sepsal někdo, kdo rozhodně neví nic o EVANGELIU, které my, křesťané, zvěstujeme všem. Jak jinak by pak třeba v samém v závěru mohl napsat: Svatováclavský chorál nám říká, že on a jeho Blaničtí rytíři nad námi bdí. Koukal jsem, jestli tím "on" není myšlen třeba sám Bůh, ale z předcházejícího nic takového nevyplývá. Takže nad námi teď bude bdít chorál a rytíři z legendy. Ještě jsi mohl přihodit praotce Čecha. Promiň.
Taky je moc škoda, že onen autor, ať už je to kdokoliv, se v závěru už ani neptá, kde je náš DOMOV. Kdyby totiž byl aspoň trochu věřící, tak by směřoval do věčného Domova, k našemu milujícím Otci, jehož Syn nám přinesl opravdovou radost a jehož Duch tu stále sem a tam věje. Tento Domov je o dost lepší a je tu už dost víc než sto let.
Takže závěrem. Tomu, kdo to psal, dávám za sebe i za Fanču dneska pětku dvakrát podtrženou. A ty si to příště po něm pořádně přečti a pak nám svými slovy radši řekni, že ještě pořád věříš v Radostnou zvěst a že nás všechny máš rád. Fakt bychom to potřebovali taky někdy slyšet.
Opravdu mi věř, že bych tě moc rád taky někdy za něco pochválil a že to s tebou myslím dobře, tak se snaž.
Měj se pěkně, buď trošku víc normální a taky se někdy usměj.
Hugo
Pastýřský list: 100 let naší republiky
Drazí
přátelé,
slavíme sto let naší republiky. Doslechl jsem se,
či dočetl, že si církev ne dostatečně připomíná toto
výročí. Rád bych na vysvětlenou dodal, že při přípravě
jubilejního roku 2018 jsme se řadou institucí a komisí nejen
navzájem informovali o připravovaných akcích, ale také jsme si
je rozdělili. Pro naši Římskokatolickou církev připadlo v
úvahu především poukázat na kořeny české státnosti spojené
se svatováclavskou úctou v plné šíři našich raných dějin a
poukázat na přesah této tradice do základu Československé či
České republiky. Jistě jste mohli zaznamenat Národní
svatováclavskou pouť ve Staré Boleslavi, o které vypovídá
přítomnost Orlů, Sokolů, příslušníků prvního, jako i
druhého a třetího odboje, kteří viditelným způsobem
připomněli společné úsilí ke vzniku ČSR. Rovněž také účast
zahraničních hostů, jako např. arcibiskupa Vlažného z USA,
jako i viditelná přítomnost armády ČR a státních hostů bylo
výmluvným svědectvím o kontinuitě našeho státu. Ten vstoupil
v den křtu knížete Bořivoje a sv. Ludmily do tehdejšího
evropského společenství.
Je i radostnou skutečností, že v
tomto jubilejním roce proběhly oslavy spolu se slavením
Eucharistie v bazilice sv. Petra u oltáře sv. Václava spolu s
odhalením pamětní desky o exilu kardinála Josefa Berana, který
spočinul v kryptě baziliky, resp. v původní kapli sv. Václava,
založené Otcem vlasti Karlem IV. Při této příležitosti si
také můžeme připomenout velké přátelství sv. Pavla VI. a
jeho pomoc při záchraně našich občanů židovské národnosti,
jako i spolupráci s naším odbojem a londýnskou vládou Mons.
Jana Šrámka. Hlavní iniciátor, papežův přítel, Karel Weirich
byl před dvěma lety, 28. října vyznamenán in memoriam. Další
oslavy proběhly v Itálii, v městě Arco, kde byla odhalena socha
sv. Václava a v nedaleké obci socha sv. Anežky české, jako
vzpomínka na české legionáře, padlé v 1. světové válce.
Poprvé byly také slaveny svatováclavské bohoslužby v Budapešti.
Tradičně probíhají svatováclavské slavnosti v USA, Austrálii,
Chorvatsku i v rumunském Gerníku. Bezesporu, že nejen v katedrále
sv. Víta, Václava a Vojtěcha, či sv. Václava v Olomouci, ale i
v ostatních katedrálách, kostelech a kaplích, jsme si připomněli
věčného vládce, vévodu České země, sv. Václava.
Vyhlášení
Československé republiky se uskutečnilo na úpatí
svatováclavského sousoší v Praze 28. října 1918. Možná, že
většina z nás si představuje, že to byla krásná a radostná
událost. Ano, to je pravda, ale ne tak snadná. Válka zuřila dál,
skončila 11. listopadu v 11 hodin a 11 minut. Tuto událost si
připomeneme také v letošním roce 11. listopadu, a na přijatý
návrh Velké Británie se na toto datum rozezní zvony ve 13:30
hodin. Nejenom, že v ono památné datum 28. října zuřila válka.
Víme, že jižní část Slovenska byla obsazena armádou revoluční
Maďarské republiky rad, v Prešově byla vyhlášena Slovenská
republika rad. Občané německé národnosti ve své většině
žádali vytvoření vlastních států, a to v rámci německého
Rakouska či v návaznosti na Německou říši. Byla to tedy doba
velmi bouřlivá. Mnozí si připomenete, že s tímto datem je také
spojeno svržení mariánského sloupu na Staroměstském náměstí
v Praze. Zajisté to nebyl kulturní čin, nebyl ani adekvátní
historickým skutečnostem. Tento akt odsoudil okamžitě Revoluční
národní výbor. Nebyl bych pravdivý, kdybych nepřipomněl, že
pro část našich věřících byly tyto události přijímány s
rozpaky. Nepochopením celé situace byl postoj tehdejšího
pražského arcibiskupa Pavla Huyna, který v tento den rezignoval.
Pastýřské listy jsou ne vždy vnímány s nadšením, pro část
kléru je to prodlužování bohoslužby, ale musíme říci, že
jsou to důležité historické dokumenty. Dovolte, abych odcitoval
z posledního pastýřského listu, 26. srpna 1918: "... Jak jsem
již zmínil, vypukla válka proto, poněvadž se lidi odchýlili od
vůle Boží. Jesť všem dobře známo, že nepřátelé Rakouska
již dávno se usnesli zničit tuto starobylou říši. Jesť to
tudíž spravedlivá obranná válka, která nám byla vnucena a
kterou jest nám vésti podle slov Kristových (Mk 12,17). Tím více
jesť nám katolíkům, tento boj ze všech sil bojovati, abychom z
něho vyšli vítězně, neboť ne posledním důvodem nenávisti
nepřátel proti naší říši bylo, že jsme tak šťastni, že
máme katolického panovníka a katolickou panovnici, že máme
apoštolského mocnáře." V tomto případě je oslavován císař
Karel I., který se pokusil o federalizaci, která však nemohla
řešit osudy našich národů, protože by mapa České republiky
připomínala protektorát a mapu Slovenského státu v období
druhé světové války. Nelze upřít Karlu I. opravdové úsilí o
uzavření míru, ale především bych zdůraznil důležité
rozhodnutí, a to byla abdikace na český trůn, čímž umožnil,
aby bez jakýchkoliv zábran mohli ti, kteří přísahali věrnost
dynastii, jednat svobodně. Ovšem nesmíme zapomenout, že tuto
válku nelze chápat jako obrannou, tedy i spravedlivou ve
spolupráci s Německem. Na vyhlášení války reagoval papež Pius
X. císaři Františkovi Josefovi I. listem, v kterém ho
zapřísahal, aby odvolal vyhlášení války. Dokonce měl hrozit i
církevními tresty, což potvrdila papežova slova rakouskému
vyslanci u Svatého stolce. (Tento dopis však císaři nebyl nikdy
předán.) Na základě těchto skutečností je pochopitelné, že
reakce na tyto zmíněné postoje i věty pastýřského listu nás
vedou k uznání emocionálních bouří, které byly zaměřeny
proti roli katolické církve.
O to více si vážím
pastýřského listu pražského generálního vikáře Dr. Mořice
Píchy, pozdějšího královéhradeckého biskupa, ze dne 8.
prosince 1918 - určen na Boží hod vánoční (byl přijat
biskupy Pražské církevní provincie): "První Vánoce v
samostatném Státu československém! ... Vidíme v osudech národů
a zvlášť v osudech národa našeho ruku Prozřetelnosti Boží,
přijímáme s vroucí vděčností, co připravila nám, a skládáme
v ní blahé naděje na další rozkvět a štěstí vlasti naší
do budoucna pod mocnou záštitou Páně. ... Ano, chceme a budeme z
celé duše milovat vlast svoji v novém jejím útvaru; chceme a
budeme ve svornosti a spravedlnosti žíti se všemi spoluobčany
státu našeho; chceme a budeme náležitou úctou a obětavostí
státi k povolané vládě, jak toho Boží i lidský zákon žádá.
... Ovšem chceme právem v těchto úmyslech mít též blaživou,
nekalenou naději, že význačné heslo, s nímž nastoupil náš
Stát československý svoji dějinnou dráhu - heslo svobody,
volnosti a bratrství nezkráceně i nám svědčit bude, zaručující
možnost snah o vznešené cíle, jež ze životního programu
věřící katolické duše nikdy vymýtit nelze a jímž po Božském
a přirozeném právu moc vládní příčit se nemůže."
Můžete
podotknout, že se jednalo o pragmatismus, jak překonat předchozí
léta v životě ve spojení oltáře a trůnu. Zmiňované spojení
oltáře a trůnu nebylo dílem habsburské monarchie, zrodilo se,
když na troskách Západořímské říše povstávaly nové státní
útvary z germánských, keltských, ale i slovanských kmenů. O
tom nejlépe svědčí Hradčanské návrší v Praze, jako polský
Wawel v Krakově, kde sídlo panovníka a katedrála vytvářejí
dominantu, rovněž tak řečeno dnešním slovem, ideologii státu.
Na rozdíl od Byzantské říše a jejích nástupců, kde byla jen
jedna hegemonie, a to hegemonie panovníka s neomezenou mocí.
Přečteme-li si korunovační řád remešské katedrály, pak s
údivem nasloucháme, jak souhlas s korunovací vyjadřuje
duchovenstvo, šlechta a přítomný lid. Vraťme se však k našemu
výročí. Rád bych připomenul vznik prvních legií na území
Ruska. Jsou to vojenské útvary sv. Cyrila a Metoděje, jako i sv.
Václava. Členy legií byli jak Sokolové, tak Orlové. Zásluha
slovenských a českých katolíků v USA je nezastupitelná a stala
se tak vedle zásluh legionářů 1. odboje důležitou oporou pro
T. G. M. při vzniku Pittsburské a Washingtonské deklarace. Na
zasedání mimořádného Národního shromáždění 14. listopadu
1918 v Thunovském paláci hlasovali kněží poslanci: František
Kordač, Cyril Stojan, Ján Kmeťko, Andrej Hlinka, Mons. Jan
Šrámek, vyšehradský probošt Bohumil Stašek a další. Co nám
říkají tato jména? Tito muži se ujímají vedení církve v
novém státě v Československé republice. V Praze, Olomouci i v
Nitře jméno Bohumila Staška je známo mezi vězni koncentračního
tábora v Dachau za druhé světové války a příští rok si
můžeme připomenout jeho kázání na Svatovavřinecké pouti v
Domažlicích. Svatý stolec patřil mezi první, kdo uznali
ČSR.
Skutečným porozuměním a vzájemným pochopením mezi
Československou republikou a naší církví se stalo
svatováclavské milénium v roce 1929, což je také datum dostavby
a slavnostní konsekrace a otevření katedrály sv. Víta, Václava
a Vojtěcha. V tomto roce dostaly Hradčany svoji siluetu a panorama
Prahy je dokončeno! Hovoří hlasem svobody, samostatnosti,
spolupráce, vzájemné úcty a tolerance. Tuto spolupráci pak
upevnil Celostátní sjezd katolíků v ČSR v roce 1935, spolu s
podporou volby prezidenta Eduarda Beneše na pokyn kardinála
státního sekretáře Eugenia Paceliho (Pia XII.) A tak, náš dík
musí patřit i 2. odboji a jeho hrdinům na obou frontách. Legie a
jejich statečný boj pomohl T. G. M. k založení nového státu,
stejným způsobem pomohl i 2. odboj Dr. Edvardu Benešovi v
obnovení Československa. Vatikán patří mezi několik zemí,
které neuznaly Mnichovskou dohodu. Statečný a nekompromisní
postoj naší církve v demokratickém státu ČSR manifestuje
kardinál Josef Beran, který pohřbívá prezidenta Beneše na
zahradě v Sezimově Ústí v tragickém roce 1948. Proto bylo tak
symbolické, že se v tomto osmičkovém roce mohl vrátit do
katedrály. Přidám-li slova kardinála Františka Tomáška:
"Církev je na straně národa," pak rozumím našim zvonům z
katedrály.
Proto dnes, v neděli 28. října 2018, ať znějí
naše zvony, ať naše modlitba směřuje k té, kterou nazval
Bohuslav Balbín Palladiem země české. Slavnostní Te Deum je
opravdu poděkování za 100 let poctivé práce, statečnosti a
odvahy, ale i prosbou za odpuštění, kdy jsme selhali.
Svatováclavský chorál nám říká, že on a jeho Blaničtí
rytíři nad námi bdí. My se neptáme, kde je náš domov, my
víme, že je tam, kde jsou hroby našich předků a jejich poctivá
práce, zdravý selský rozum, pravý cit pro umění, to je "zemský
ráj na pohled". Proto žádám, aby dnes na konci bohoslužeb
nezněl pouze Svatováclavský chorál, ale také národní hymna.
S
vděčností Vám, všem občanům naší krásné vlasti,
účastníkům prvního, druhého a třetího odboje, statečným
mužům a ženám, jako i jejich rodinám žehná
+
Dominik kardinál Duka OP
arcibiskup pražský a primas český.